Adem rustig en ontspannen

Adem therapie met de Buteyko techniek is overal en altijd toe te passen.

Wat kan rustig ademen voor jou gezondheid doen?

Goed dat je geïnteresseerd bent in gezond ademen!
Zeker in deze onzekere corona tijd is de basis van gezond en rustig ademhalen erg belangrijk.
We ademen namelijk wel 20.000 keer per dag in en uit.

Als je adem niet gaat zoals het hoort, krijgen we fysieke klachten. Astma, slaap apneu, snurken, (chronische) hyperventilatie zijn daar voorbeelden van. Dit is een ingang voor veel aandoeningen. Door invloeden (vaak ook van buitenaf) ademen we steeds zwaarder en dieper, een gezonde ademhaling is ontspannen, sober en rustig.

Ben je snel buiten adem of voel je dat het anders zou kunnen?

Je eigen ademhaling is hier een medicijn dat je altijd tot je beschikking hebt.

De Buteyko Methode is een ademhalingstherapie ontwikkeld en onderzocht door de arts Buteyko.
Met deze methode herstel en reset je de natuurlijke ademhaling.

* Je krijgt verbetering in de samenstelling van je bloed;
* Zuurstof dringt meer door naar de lichaamscellen;
* Glad spierweefsel ontspant.

Ik leer je op eigen tempo en passend bij jou, de Buteyko ademtechnieken toepassen en een gezonde ademhaling ontwikkelen. Ondersteunend voor je gezondheid en je immuunsysteem. Ademhaling technieken zijn een medicijn dat je altijd bij je draagt.

Bewust zijn van je ademhaling is een mogelijkheid om bijvoorbeeld astma-medicatie te reduceren, snurken en slaap-apneu tegen te gaan. Bedplassen bij kinderen en andere fysieke klachten te herstellen. Het helpt bij Stress verschijnselen, angst en paniek aanvallen, snurken, obstipatie of chronische diarree, slecht slapen en nog vele andere ziektes in de basis geen houvast meer te geven.

Voordelen van Buteykotechniek bij Covid-19

  • Bij ademen via de buteyko methode komen minder virusdeeltjes in het lichaam. Het ademen door de neus zorgt hier voor een groot deel voor.

  • Als u werkzaamheden heeft waarbij u een mondkapje langere tijd moet dragen, kan de Buteyko methode uitkomst bieden. Door de techniek toe te passen kunt u makkelijker omgaan met het ademtekort wat u kunt voelen achter het masker.

  • Ook de benauwdheid na het ziekzijn van het covid virus kan u sneller de baas met de oefeningen.


Nieuwsgierig hoe?

Rustig ademen is in de huidige complexe wereld niet overbodig.
Door alle prikkels in het dagelijkse leven, zijn we gaandeweg zwaarder en meer gaan ademen.

Iets dat we alleen nodig hebben bij zware inspanning. We mogen weer terug naar rustig ademhalen.
Buteyko ademtechniek is een krachtige en eenvoudige methode, die u helpt de rust en ontspanning terug te vinden. De methode is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar en volwassenen.

Sessies zijn standaard in één op één consult.

(ook via Zoom mogelijk)

  • Complete training: Voor de Buteyko ademtraining zijn 4 sessies nodig:
    • 1e sessie is inclusief intake en duurt 1.5 uur
    • 2e- 4e sessie van elk ca. 60 minuten
    • hierna zijn er nog 2 telefonische consulten inbegrepen.
    • half jaar nazorg
    • werkboek, timer en tape zijn inbegrepen
      Deze complete training kunt je volgen voor € 400,-

      Los consult voor ophalen van kennis € 75,-


Voor kinderen geldt een traject altijd samen met 1 ouder.

Mochten er meer leden van het gezin de training willen volgen neem dan contact op voor de mogelijkheden

  • Buteyko ademtherapie is helaas niet te declareren bij de zorgverzekeringen. Mogelijk is er via uw werkgever een 'vitaliteits' budget waaruit dit vergoed kan worden. Informeer hiervoor bij uw werkgever voor de mogelijkheden.

Meet zelf je adem

Hoe het is gesteld met je ademhaling kun je zelf meten. Om dit te doen moet je het aantal seconden tellen dat je de adem kunt stoppen, tot de eerste aandrang om te ademen.

Is dit minder dan 15 sec neem contact met me op. We kunnen veel verbetering halen.

Is dit tussen de 15-20 sec bel me voor advies, er zijn vele mogelijkheden.

Duurt dit ongeveer 30 sec dan adem je nog iets teveel, maar buiten stress situaties om kun je je uitstekend voelen. Mocht je toch je stress adem ook onder controle willen brengen, neem dan contact met mij op.  

Rond de 40 sec is je ademhaling uitstekend, en kan ik je met de Buteyko methode je weinig meer leren.

Adem meting (Controle Pauze CP) gaat als volgt:

1. Ga ontspanning zitten en adem normaal uit (door de neus)

2. Knijp de neus dicht, stop zo de adem na een normale uitademing.

3. Begin je adem weer bij de eerste aandrang, deze meting mag geen invloed hebben op je ademhaling.
Het aantal seconden dat je de adem kunt stoppen tot de eerste aandrang is de ademmeting.

Niet de adem pushen, dan hou je jezelf voor de gek.

klik hier voor online stopwatch

Vragen over je eigen meting? mail:

buteykofriesland@gmail.com


De Buteyko Methode biedt ademhalings oefeningen voor:

Astma, (chronische) Hyperventilatie, Allergiën, Bijholteontstekingen, Hooikoorts, Slaap apneu, Snurken, Angst- en paniek aanvallen, Hoge- en lage bloeddruk, Stress, Neusverstopping, Slecht slapen, Bedplassen bij kinderen, en nog vele andere aandoeningen.